Znamy wyniki konkursu na środki z KPO na tramwaje. Fundusze popłyną do 4 podmiotów, a największym wygranym jest MPK Poznań, któremu przyznano ponad 200 mln złotych dofinansowania. Cieszyć może się także MPK Wrocław czy Bydgoszcz. Na przeciwnym biegunie są Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Tramwaje Warszawskie, których wnioski nie podlegały ocenie.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych w końcu rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie
do zakupu taboru tramwajowego ze środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W konkursie wpłynęło 12 wniosków, z których 4 zakwalifikowano do dofinansowania a 5 kolejnych znalazło się na liście rezerwowej. Trzy wnioski nie spełniły kryteriów wyboru i nie podlegały ocenie.
Dofinansowanie otrzymają trzy Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacji: z Wrocławia, z Poznania oraz Krakowa a także Bydgoszcz. Na liście rezerwowej znalazły się wnioski złożone przez Tramwaje Szczecińskie, MZK Toruń, Olsztyn, MPK Łódź oraz Tramwaje Śląskie, natomiast ocenie nie podlegały wnioski Tramwajów Warszawskich, Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz Częstochowy.
MPK Poznań i Wrocław zdobywają ponad 200 mln złotych
Bydgoszcz, MPK Wrocław oraz MPK Poznań otrzymały 25 punktów oraz maksymalne wnioskowane wsparcie, a więc odpowiednio 43,888 mln złotych, niespełna 203 mln złotych oraz 215,687 mln złotych. Wniosek Bydgoszczy dotyczył dofinansowania do
zakupu sześciu tramwajów, ostatnich, jakie miasto mogło domówić w ramach umowy z Pesą. Oznacza to, że miasto nad Brdą w pełni wykorzysta umowę z 2022 roku.
MPK Wrocław ubiegało się o
refinansowanie zakupu 34 tramwajów, 27 Moderusów Gamma oraz 7 nowych Twistów z Pesy. Z kolei MPK Poznań chciało pozyskać fundusze
na zrefinansowanie zakupu 30 nowych Moderusów Gamma z Modertransu. MPK Kraków chciało zdobyć się o dofinansowanie do zakupu 50 tramwajów (nie wiemy czy chodzi o refinansowanie Lajkoników czy też wozy
z nowego przetargu), natomiast otrzymane środki pozwolą na zakup 18 tramwajów. MPK wnioskowało o 351,356 mln złotych, natomiast otrzymało niespełna 128 mln złotych oraz 24 punkty.
Szczecin, Toruń, Olsztyn, Łódź, Tramwaje Śląskie w rezerwie
Lista rezerwowa składa się pięciu aplikujących. Otwiera ją wniosek Tramwajów Szczecińskich, które chciałyby pozyskać środki na uruchomienie
prawa opcji z umowy z Modertransem, dzięki czemu do miasta miałoby trafić 8 następnych Moderusów Gamma, a więc łącznie 12 wozów. MZK Toruń chciał pozyskać środki na zakup 4 tramwajów, a Olsztyn 6. O fiasku tramwajowego projektu Olsztyna więcej
piszemy tutaj. Również MPK Łódź nie otrzyma na razie wnioskowanego dofinansowania do zakupu 30 nowych tramwajów (przetarg na to zadanie trwa, a
jedynym oferentem jest Modertrans). Podobnie będzie w przypadku Tramwajów Śląskich, które chciały
pozyskać dofinansowanie do zakupu 20 tramwajów, 10 krótkich, 15-metrowych oraz 10 dłuższych. Krótkie, jednoczłonowe wozy dla spółki ma dostarczyć Modertrans natomiast przetarg na dłuższe wozy wygrała Pesa, choć w obu przypadkach wciąż nie doszło do zawarcia umowy na zakup pojazdów.
Wnioski ze Szczecina, Torunia oraz Olsztyna zdobyły 23 pkt, a te złożone przez MPK Łódź oraz Tramwaje Śląskie 22 punkty.
Dofinansowania nie otrzymają Tramwaje Warszawskie, GAiT oraz MPK Częstochowa. TW chciały uzyskać środki na dofinansowanie do zakupu 40 tramwajów, GAiT do 11, natomiast Częstochowa do zakupu 3 zupełnie nowych wozów, na które
przetarg właśnie trwa.
Sporo środków pozostało w puli
Warto zauważyć, że przyznane dofinansowanie ma wartość 590,493 mln złotych, natomiast budżet programu wynosił 866 mln złotych. Jak podkreśla CUPT, reszta środków nie została rozdysponowana z powodu przekroczenia wskaźnika liczby zakupionych tramwajów dzięki środkom z KPO. Wartość tego wskaźnika określono zaledwie na 88 tramwajów w skali całego kraju.
Do rozdysponowania pozostało więc ponad 276 mln złotych, natomiast pięć projektów z listy rezerwowej ubiega się o dofinansowanie w kwocie 585,476 mln złotych i dotyczy dofinansowania do zakupu łącznie 68 tramwajów.
Co istotne, wszystkie tramwaje objęte dofinansowaniem z KPO muszą zostać “zgłoszone do odbioru po zakończeniu ich budowy” do 31 sierpnia 2026 roku. Wcześniej KPO zakładał, że nowe tramwaje mają być dostarczone do końca czerwca 2026 roku.